Blogi 2

Vammaiskortilla parempaa palvelua?

”Yhtenäisellä Vammaiskortilla vammaiset ihmiset voivat Suomessa ja muissa EU-maissa todentaa vaivattomasti vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa matkustaessaan esimerkiksi julkisilla kulkuneuvoilla ja osallistuessaan vaikkapa liikunta- ja kulttuuritapahtumiin. Palveluntarjoajille yhtenäinen kortti mahdollistaa palveluiden kehittämisen. Vammaiset ihmiset voidaan huomioida jatkossa paremmin.”

Näin kerrotaan Vammaiskortista nettisivulla. Moni varmasti ajattelee, että miksi tarvitaan erillistä korttia? Ajatus on hyvä ja aiheellinen pohtia. Eikö vamma tai mahdolliset apuvälineet riitä todisteeksi vammaisuudesta? Teoriassa kyllä, mutta käytäntö voi olla toinen.

Blogin kirjoittaja Osku Timonen

Blogin kirjoittaja Osku Timonen

Käsittelen tätä asiaa matkailun näkökulmasta. Esimerkiksi matkustaessa ulkomaille vammaisen henkilön täytyy aloittaa matkan suunnittelu hyvissä ajoin ennen matkaa.  Yksilöllisistä vammoista ja tuen tarpeesta johtuen täytyy huomioida monia yksittäisiä asioita, kuten kuka avustaa?, miten lentokoneeseen pääsee?, miten lentokenttäkuljetus on järjestetty?, onko matkakohde ja hotelli esteetön?, pääsenkö retkille? yms.  Näitä asioita ei tule ajatelleeksi ennen kuin asiat ovat omalla kohdalla.

Huomio matkatoimistot!

Edellä mainittuihin kysymyksiin törmäsin matkustaessani Kreikkaan viime elokuussa. Elämäntilanteeni oli tuolloin sellainen, että päätimme lähteä avovaimoni kanssa äkkilähdöllä, joten aikaa suunnittelulle ei ollut liikaa. Päädyimme varaamaan matkan matkatoimiston kautta. Lähtiessämme kartoittamaan matkakohdetta nopealla aikataululla, huomasimme, että prosessi vei enemmän aikaa, kuin olimme osanneet kuvitella.

Matkatoimiston nettisivuilla oli kyllä erillinen välilehti ”Liikuntarajoitteisille”, johon oli kasattu matkakohteita, jotka soveltuvat liikuntarajoitteisille henkilöille mutta tämä ei kuitenkaan automaattisesti takaa, että voit vaan varata matkan, maksaa ja lähteä huolettomasti reissuun. Ensiksikin oman haasteensa tuo se, että kyseisellä matkatoimistolla ei ole kiintiöitä esteettömiin hotelleihin, eli varatessa hotellia matkatoimiston täytyy aina ensin varmistaa, että onko liikuntarajoitteisille soveltuvia huoneita yhä vapaana? Jokainen asia piti kysyä erikseen. Palvelun tarjoajan näkökulmasta on ymmärrettävää, että asioiden valmistelu ulkomaisilta yhteistyötahoilta vie aikaa.  Vammaisen henkilön näkökulmasta tilanne on turhauttava. Eihän se ole vammaisen henkilön vika, että hänellä on yksilöllisiä erityistarpeita.

Esteettömyystiedot selkeästi näkyviin

Kuvia Kreikan esteettömistä liikennevälineistä.

Kreikassa oli esteetön liikkuminen mahdollista tarvittaessa.

Tämä on konkreettinen esimerkki siitä tunteesta, että asiakkaita erotellaan, vammaiset ja muut. Miksi hotelleissa ei voisi olla valmiina tieto esteettömien huoneiden saatavuudesta jo silloin, kun matkakohde tulee myyntiin? Lisäksi matkanjärjestäjällä ei ollut juurikaan tietoa esteettömistä liikkumismahdollisuuksista, vaan jouduimme itse etsimään esimerkiksi tietoa paikallisista invatakseista paikan päällä. Kun matkatoimistot tietävät, että matkalle lähtee liikuntarajoitteisia tai muuten erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä, niin oppailla olisi hyvä olla jonkinlainen infopaketti valmiina kohteeseen tultaessa.

Olisiko tässä tilausta EU:n Vammaiskortille? Vammaiskortin yhtenä tavoitteenahan on nimenomaan se, että kortti mahdollistaa palvelun tarjoajille palveluiden kehittämisen. Hotellit ja matkatoimistot voisivat mielestäni ottaa myös vammaiskortin käyttöön. Kortti olisi heille eräänlainen laadun mittari, jolla päästäisiin lähemmäksi palveluiden saavutettavuutta. Hotelleilla olisi käytössään tietty kriteeristö, jolla esteettömyyttä arvioitaisiin.

Kreikassa oli esteetön liikkuminen mahdollista tarvittaessa.

Matkatoimistojen palvelussa on kehitettävää, sillä esteettömät liikkumisvaihtoehdot piti asiakkaiden selvittää itse kohteessa.

On selvää, että ei vammaiskortilla taivas aukene mutta esimerkiksi ovien, hissien ja wc-tilojen mitat olisi hyvä olla kerrottuna kootusti hotellien nettisivulla. Muistutan, että esimerkiksi kuvat ja tiedot hotellihuoneen mitoista auttavat paljon. Joidenkin hotelleiden esteettömyystiedot löytyvät matkatoimistojen nettisivuilta, mikä onkin hyvä alku.

Toinen pohdittava asia on Suomessa Vammaiskortin kääntöpuolelle tulevat symbolit. Miten symboleista saisi mahdollisimman selkeitä, jotta ne hyödyttäisivät mahdollisimman monen tarpeet?  Vammaiskortin osalta on vielä varmasti paljon mietittävää, mutta hyödyntämällä kaikkien ihmisten osaamista, niin saamme kortista varmasti toimivan kokonaisuuden. Ja korttihan on vapaaehtoinen, joten naimisiin sen kanssa ei tarvitse mennä.

Uskon, että EU:n Vammaiskortti on iso mahdollisuus. Se vaatii meidän kaikkien avointa ja ratkaisuhenkistä kehittämistä ja keskustelua. Tehtävä ei ole helppo, mutta ilman tekoja ei mikään muutu. Kritiikkiäkin saa ja pitää antaa mutta toivon sen olevan rakentavaa ja eteenpäin vievää sillä asenteet muokkautuu tekojen kautta!

Teksti ja kuva: Osku Timonen, tuleva kortin käyttäjä.